Vrijwilligers van ijsclub Baflo vooral ´s zomers druk

Dat op een mooie natuurijsbaan als het onze, ijsbaan ‘t Olhof in Rasquert, in de maanden buiten het winterseizoen een stille plek is, is maar ten dele waar. Juist in de zomermaanden vinden er activiteiten plaats die niet allemaal bekend zijn bij de mensen. Bijvoorbeeld de afgelopen zomer vonden er het muziekfestival Graspop en een grasmaaier kampioenschap plaats dat erg in de smaak viel bij  duizenden mensen uit de beide dorpen en omgeving. Naast deze activiteiten maken de basisscholen en buurtverenigingen ook gebruik van het clubhuis. Dat betekent vooral dat het gebouw regelmatig up-to-date gehouden moet worden.
Helaas heeft het clubhuis de laatste jaren te maken gekregen met aardbevingsschade en was daarom aan herstel toe. Het onderhoud en de aardbevingsschade aan het gebouw was voor het bestuur de aanleiding om het clubhuis een grondig herstel en een gedeeltelijke renovatie te laten ondergaan. Er is toen een beroep gedaan op een aantal vrijwilligers om dat ter hand te nemen. Al meerdere weken zijn de werkzaamheden nu aan de gang en de meeste aardbevingsschade is reeds hersteld.100_0090 100_0091

Keuken geheel vernieuwd

Daarnaast is de keuken aangepakt en geheel gestript om deze om te bouwen naar een keuken die voldoet aan de eisen van deze tijd. De keuken is op dit moment zo goed als klaar en kan, voordat er een ijsperiode aan komt, in gebruik worden genomen. In het volgende voorjaar worden de werkzaamheden voortgezet, dan worden de hal, en de wc’s onder handen genomen. De voegen in de westgevel zijn door de weersomstandigheden aardig uitgesleten en moeten opnieuw worden gevoegd.

’Zo merk je dat het heel erg belangrijk is dat er binnen een vereniging als de onze een aantal vrijwilligers zijn die de handen uit de mouwen steken,’ aldus voorzitter Hans Wolzak en hij vervolgt; ’daar ben ik heel blij mee, want in deze tijd zijn de mensen toch erg druk met hun eigen werk, gezin of studie. En door de zachte winters zijn onze vrijwilligers daarom vooral ´s zomers druk’.
Zo is er in juni een skeelerwedstrijd en een inline skate clinic voor de basschoolkinderen georganiseerd.
Buiten op de baan was ook veel werk te doen deze zomer. In de vorige winter werd lekkage ontdekt in de dijk en is inmiddels hersteld. De houtwal op de dijk was toe aan een onderhoudsbeurt en is gesnoeid waar nodig.

Zaterdag 5 november is de pomp gestart en drie dagen later was het waterniveau op de ijsbaan reeds voldoende om te zeggen ´´laat de vorst maar komen´´

IJsclub Baflo is op tijd gereed voor de komende winter, dus het mag gaan vriezen wat het bestuur betreft. Voor de jeugd zijn er hockeysticks met doeltjes gekocht als een extra activiteit voor de kinderen. Als het serieus wordt deze winter en er volgt een ijsperiode, kunnen de mensen naast het recreatief schaatsen, komen genieten van een marathonwedstrijd op ijsbaan ‘t Olhof in Rasquert in het kader van de Driedaagse marathon wedstrijden in de provincie Groningen. Op de website van de ijsclub (ijsclubbaflo.nl) volgt dan meer informatie en ook wanneer de baan open gaat.