Jaarverslag ijsclub Baflo seizoen 2012-2013 van de secretaris.

Het gereed maken van de ijsbaan in Rasquert

Op 10 november 2012 was het zo ver, de ijsbaan werd door de bestuursleden in gereedheid gebracht.
Doordat TV Noord ook aanwezig was kon het hele noorden zien hoe het eerste water op de ijsbaan werd gespoten.

Het was een mooie dag om deze werkzaamheden te verrichten, en de filmploeg deed zijn uiterste best om er wat moois van te maken
Na een uur of vier werk was de klus geklaard en onder het genot van een borrel werd er vooruit gekeken naar wat wij hopen een mooi winterseizoen met ten minste een paar weken ijs en misschien wel een Noorderrondrit.
Onze voorzitter was nog niet klaar met de werkzaamheden hij werd nog langdurig opgehouden door de TV ploeg, zij wilden graag weten waar het watertransport vandaan kwam, Andelstemaar , spoorsloot dan richting pomphok de uitleg deed men met veel plezier.Daarna ging de TV ploeg naar de bewoonster op het eilandje,bij haar werd gevraagd hoe dat is om op een ijsbaan te wonen,zij had liever dat de ijsbaan er niet was.
We hopen dat het niet voor niets is geweest, en dat we dit schaatsseizoen nog veel plezier hebben op de ijsbaan.

Schaatsseizoen

Op donderdag 17 januari 2013 is onze ijsbaan opengegaan voor onze leden en op zaterdag 26 januari hebben we de ijsbaan gesloten. We hebben 9 mooie ijsdagen gehad .
De leden hebben in ieder geval genoten op deze dagen. De ijsbaan werd druk bezocht ook door schaatsliefhebbers buiten ons dorp. Het resultaat hiervan is dat we ongeveer 40 nieuwe leden mochten begroeten binnen onze ijsclub.

Gewestelijke marathon ijsbaan Baflo

Op maandag 21 Januari organiseerde de ijsclub samen met het Gewest Groningen een marathon op natuurijs. De ijsvloer van de ijsbaan te Rasquert lag er prima bij. Eerdere marathons op natuurijs werden elders door de slechte kwaliteit van het ijs afgelast.
Het bestuur van de ijsclub Baflo was dan ook blij met de keuze van het gewest Groningen. Het was 20 jaar geleden dat er voor het laatst een marathon is georganiseerd in Baflo

Het gewest Groningen van de KNSB gaf de dames en heren van de IJsvereniging Baflo complimenten, ze hadden hun zaakjes prima voor elkaar en dan ook nog de hele dag in touw geweest om de baan sneeuwvrij te houden.
Ondanks de winterse omstandigheden ondernamen toch nog 32 schaatsers de reis naar Baflo.
Ze kwamen niet voor niets en hebben genoten van het fraaie ijs en de mooie baan.

Uitslag bij de Dames: 1. Danielle Bekkering, 2. Jolanda Langeland, 3. Sharon Hendriks.
Uitslag bij de heren C: 1.Jorrit v.d. Kant, 2. Roel Strijker, 3. Jeroen Sienot
Uitslag bij de Masters: 1. Rudy Groenendaal, 2. Albert Bakker, 3. Gerald Bos

Ook is er voor de jeugd een schaatsmarathon georganiseerd. Kinderen van de leeftijd van 8 t/m 12 jaar zullen een wedstrijd rijden over 3 ronden. Jeugd van 13 t/m 16 jaar rijden 5 ronden.
Uitslag bij de jongens 8 t/m 12 jaar: 1. Freddie Luurtsema, 2. Stan Dijkema, 3. Julian Medema, 4. Harm Luurtsema.
Uitslag bij de meisjes 8 t/m 12 jaar: 1. Janique Buurma, 2. Romy Buurma, 3. Gwen Buurma, 4. Jasmijn Sijbolts.
Uitslag bij de jongens 13 t/m 16 jaar: 1. Franke Pelikaan
Uitslag bij de meisjes 13 t/m 16 jaar: 1. Noёlle Buurma, 2. Jody Sijbolts, 3. Lana Medema

Winterwandelvierdaagse

Door de ijsclub is medewerking verleend aan de allereerste Nederlandse winterwandel- vierdaagse van 24 tot en met 27 januari 2013 de Noorder Rondtocht. In samenwerking met Dorpsbelangen Baflo/Rasquert en Dorpshuis Agricola is het finishterrein ingericht. Plaatsen van stempelhokjes, finishbogen en inrichten van koek en zopietent. De wandelvierdaagse is een groot succes geworden. De intocht op zondag 27 januari 2013 in Baflo vond onder barre weersomstandigheden plaats (wind, sneeuw, regen, ijzel en mist). De vooraf gehoopte positieve opbrengst van verkoop van koek en zopie is hier door de weersomstandigheden teleurstellend uitgepakt.

Het bestuur wil dan ook alle vrijwilligers bedanken voor hun inzet, zonder deze inzet is het onmogelijk om bovengenoemde activiteiten te organiseren.